مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه تهران
تاریخ دفاع : 1393/10/13
اساتید راهنما : طیبه نیک رفتار
اساتید مشاور : جهانگیر یدالهی فارسی
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های الهه حسینی
کارآفرینی را می‌توان فرآیند شناسایی، ارزیابی و بهره‌برداری فرصت‌ها به‌منظور تولید کالاها و خدمات قابل‌ارائه در آینده دانست. در حقیقت کارآفرینی به معنی مطالعه فرصت‌هاست. کارآفرینی و تشخیص فرصت به‌شدت به یکدیگر گره‌خورده‌اند، یکی از بخش‌های مهم در فرآیند کارآفرینی تشخیص فرصت است درواقع کارآفرینی تشخیص فرصت‌هایی است که تاکنون از آن‌ها بهره‌برداری نشده است. بر این اساس سؤال اصلی مطالعه‌ی حاضر این است که مهم‌ترین عوامل فردی مؤثر بر شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه کدم‌اند؟ هدف تحقیق بررسی عوامل فردی مؤثر بر شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه کسب‌وکارهای موجود در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری شهر شیراز می‌باشد. طرح تحقیق کمی. از نوع توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق کسب‌وکارهای موجود در نمایشگاه و در شهریور 93 تشکیل می‌دادند؛ که تعداد این کسب‌وکارها 515 بود و 220 به‌عنوان نمونه طبق فرمول کوکران انتخاب شد. پرسشنامه برای کارآفرینانه جامعه آماری ارسال شد که درنهایت 179 پرسشنامه عودت داده‌شده و به‌وسیله تکنیک PLS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد عواملی همچون خودکارآمدی، دانش پیشین، شبکه اجتماعی، هوشیاری کارآفرینانه اثر مثبت بر تشخیص فرصت دارند. در مورد ترتیب اثرگذاری متغیرهای برون‌زا بر متغیر درون‌زا، بیشترین وزن یا تاثیر را هوشیاری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت داشت. پس‌ازآن به ترتیب شبکه اجتماعی، دانش پیشین، خودکارآمدی قرار داشتند.